18 март 2013 г.

СИРНИ ЗАГОВЕЗНИ и СЕТСУБУН в Етнографския музей


От древни времена животът на японеца и на българина е изпълнен с ритуали и празници. По традиция, всяка година ДЖАЙКА Алумни в България организира събитие, свързано с богатата култура на всяка от двете страни: „ЯПОНИЯ – БЪЛГАРИЯ. ДРЕВНИ НАРОДИ, ДАЛЕЧНИ ЗЕМИ, БЛИЗКИ ТРАДИЦИИ”.

Тази година то е посветено на традиционния български празник СИРНИ ЗАГОВЕЗНИ (Прошка), с който в българската народна традиция се обозначава границата между зимата и пролетта – възраждащата се природа, и старинния японски празник СЕТСУБУН, с който се отбелязва края на зимата и началото на пролетта. Празникът има ритуално значение на завръщане на слънцето и се свързва с обновяване на тялото и съзнанието, с изгонване на злото.

Събитието ще се състои на 21 март 2013 г. (четвъртък) от 18:30 ч. в Националния етнографски музей (пл. „Княз Александър I” 1). Събитието се организира от Сдружение ДЖАЙКА Алумни в България в партньорство с Посолството на Япония в България и Институт за етнология и фолклористика с Етнографски музей – БАН.

Вход с покани!

























СНИМКИ от събитието ще намерите на страницата ни във Фейсбук.





СЕЦУБУН


ОПИСАНИЕ
На 3 февруари в Япония се отбелязва празникът Сецубун. Самата дума означава „времето, когато се сменят сезоните” и сочи деня преди настъпването на пролетта, лятото, есента или зимата. Тъй като настъпването на пролетта е първата смяна на сезоните през годината, Сецубун постепенно започва да свързва най-вече с началото на пролетта. Ако приемем, че пролетта е Нова година, можем да оприличим Сецубун с 31 декември. С цел да се прогонят злите духове от старата година, на този ден се провеждат различни ритуали, сред които е и т.нар. „маме-маки” или замерянето на злите демони със соеви зърна.

МАМЕ-МАКИ
По правило ритуалът маме-маки се извършва от мъже, родени под знака на зодиакалното животно по лунния календар, което се отбелязва през съответната година. Също така стопанинът на къщата хвърля печени соеви зърна, като се смята, че ако всички членове на семейството изядат толкова соеви зърна, колкото е броят на годините им, те няма да боледуват през годината и ще се радват на дълголетие. С цел да се повика щастието и да се прогонят надалеч нещастието и бедите, хвърлянето на соеви зърна, много често се съпровожда от думите „Фуку уа учи, они уа сото”, което значи „Щастието – вътре, дяволите – вън!”

ЗА ДЯВОЛИТЕ
Дяволите „они”, за които се говори в тази магическа формула, са японски зли духове, които се появяват в японските народни приказки и местни предания като олицетворение на злото, страшното и силното. Японците си представят они като големи мъже с два рога и буен перчем, със стърчащи от устата зъби, с остри нокти, с препаска от тигрова кожа на кръста и в ръцете с дълга тояга с шипове в единия край.

ЗА ЗЪРНАТА
Зърната, които се използват в ритуала маме-маки обикновено са соеви, като се предпочитат тези, на които шинтоистки свещеник е чел очистителна молитва. Смята се, че причината да се използват печени зърна се свързва с това, че Сецубун символизира прогонването и отхвърлянето на злото от старата година и би било неприемливо, ако някое от хвърлените зърна покълне и израсте.

ЗА ПРАЗНИКА
По време на Сецубун в много шинтоистки храмове се провежда ритуално хвърляне на зърна „маме-маки”. Наред с това, много често празникът се отбелязва и семейно, като обикновено бащата си слага демонска маска и играе ролята на „они”, а пък децата викат „Щастието – вътре, дяволите – вън” и мятат по него соеви зърна.
   
ЗА "ЕХО-МАКИ"
През последните години с празника Сецубун започна да се свързва и т.нар. „ехо-маки”, което представлява макидзуши – суши руло с плънка, обвито с водорасло нори. Смята се, че ако човек вземе цялото суши руло, постави го в устата си така, сякаш надува тръба, обърнат в „щастлива посока”, след което без да каже и дума го изяде цялото, годината ще бъде щастлива за него. Според теорията за Ин и Ян „щастливата посока” се определя в зависимост от зодиакалното животно по лунния календар, под чийто знак е съответната година. През 2013 г. за щастлива посока се смята тази „на юг от югоизтока”. Причината в този ритуал да се използва макидзуши е свързан с японските изрази „ Въвличам щастието” („Фуку о макикому”), а пък традицията това макидзуши да се изяжда цялото наведнъж е свързано с израза „Не използвам нож, за да не срежа късмета”.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ
За нас, японците, Сецубун е важен пролетен празник, в който се преплитат стари вярвания и традиции и молитва за щастието и здравето на семейството ни и нашите близки.

Текстът е подготвен от Ая Отаки, културно аташе при Посолството на Япония в Република България

Няма коментари:

Публикуване на коментар